1969311.jpg

Suomalaiset ovat joutuneet toistamiseen, lyhyen ajan sisällä, kasvotusten hyvinvointiyhteiskunnan dramaattisen kääntöpuolen kanssa, joka on purkautunut jälleen käsittämättömällä tavalla. Tällä kertaa Kauhajoella.

Nykysuomalaisuuden perustuksissa on huolestuttava valuvika, jonka korjaustoimenpiteisiin tulee ryhtyä heti. Tähän saakka olemme kuulleet päättäjien suusta vain retoriikkaa. Kansainvälisen [1] / [2]Pisa-tutkimuksen tuloksilla suomalaisen koulutusjärjestelmän on turha röyhistellä.

Tiedämmehän, että koulutusjärjestelmämme sisällöstä puutuu perustavaa laatua oleva tekijä: kokonaisvaltainen käsitys ihmisyydestä ja siitä, mitä se tarkoittaa lasten ja nuorten maailmassa. Suoritepainotteisuudesta johtuen koulutusjärjestelmämme ei tue vanhempien kasvatustyötä. Lapsen ja nuoren kasvulle ei jää tilaa.

Tämä opiskelumetodi on karahtanut peruuttamattomasti kiville, josta kertovat opetus-ja kasvatusalan henkilöstön viestit. Tämä viesti on syytä ottaa erittäin vakavasti yhteiskunnan päätöksenteossa huomioon. Koulumaailman synkkien kokemusten jälkeen opetusyhteisöihin tulee tehdä laaturemontti.

Laaturemontin tulee olla kokonaisvaltainen uudistus koko koulutusjärjestelmässä, aina päiväkodeista alkaen. Koulujen opetusryhmien kokoja tulee pienentää. Niin, että lapset sekä nuoret tuntevat, olevansa tärkeitä. Tärkein työ lasten ja nuorten kasvatuksessa tehdään perheissä. Se on tosiasia, jota vanhemmat eivät voi väistää.

Suomalaiset ovat nyt sen totuuden edessä, että lasten ja nuorten maailmaan on syntynyt arvotyhjiö vapaan ja rajattoman kasvatuksen seurauksena. Arvotyhjiön täyttävät nyt virtuaaliyhteisöt. Suomalaisessa yhteiskunnassa on pitkä marssi edessä niiden vaurioiden korjaamisessa, jotka ovat syntyneet suomalaisten arvomaailman muutoksen seurauksena.

_____________________________ 

[1] Pisa 

[2] Pisa-tutkimuksessa mitataan 15-vuotiaiden nuorten osaamista lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä.