775318.jpg Kuva: Poliisin arkistot

Lehtien pikku-uutisissa on jatkuvasti kertomuksia siitä miten kännissä ajetaan Suomen maanteillä ja usein kohtalokkain seurauksin sekä omaisuutta tärvääntyy. Otsikon mukainen promilleraja ylitettiin Kauhajoen suunnassa ja tässä tapauksessa selvittiin tuurilla kun onnettomuudessa ei tullut henkilövahinkoja ja autokaan ei tärvääntynyt pahoin. [1]Tilastojen mukaan viime vuoteen verrattuna törkeät rattijuopumustapaukset nousivat kuusi prosenttia ja muut rattijuopumustapaukset 16 prosenttia. Henkilövahinkoja viinaonnettomuuksista tuli tammi - kesäkuussa 409, joita oli 40 enemmän kuin vuonna 2006 tähän aikaan.

Viinalla oli osuutta tieonnettomuuksissa, jonka takia kuoli 31 ihmistä. Edelliseen tilastoon verrattuna se oli 12 enemmän kuin tammi-kesäkuussa 2006. Kaikki päättyneet elämät olivat seurausta siitä, että Suomessa tartutaan hanakasti auton rattiin kun on nautiskeltu kuningasalkoholia. [2]Poliisin julkistaman alkuvuoden tilaston mukaan epäiltyjä rattijuoppoja on jäänyt haaviin yli 800 enemmän kuin vastaavana aikana viimevuonna.

Näissä vakavissa liikennerikkomuksissa tulisi rangaistuksien asteikkoja koventaa ja tuomita rattijuopot elinikäiseen ajokieltoon. Lisäksi autoteollisuuden tulee kaikkiin uusiin autoihin asentaa alkolukon, joka estää ajoneuvolla ajamisen jos siihen hönkäisee liian korkeat lukemat. Tämän lajin liikennerikkomuksissa ei enää pään silittely auta vaan valtion tulee mahdollistaa poliisille sellaiset valtuudet ja resurssit, että liikenneviranomaiset selviävät tehtävästään liikenteen valvojina. Lisäksi valtion liikenne- ja viestintäministeriön tulee valmistella ohjelma, jonka avulla voidaan oleellisesti ehkäistä rattijuopumustapauksia. Hallitusohjelmaan sisältyvä vähäinen viinaveron nostaminen ei ole riittävä toimenpide tällaisten liikennerikkomuksien ennaltaehkäisevässä työssä.

Suomen pitkien etäisyyksien ja joukkoliikenteen toimimattomuuden takia henkilöautot ovat välttämättömyyksiä liikkumisen kannalta. Mutta autot eivät ole tarkoitettuja sellaiseen liikennöitiin, että niillä ajatetaan tolkuttomassa kännissä ja näin vaarannetaan kanssa ihmisten henki sekä terveys. Onneksi kansalaismielipiteessä on lisääntynyt rattijuopumuksen vastaisuus ja heistä ilmoitetaan poliisille herkemmin.

[3]Vaikka tutkimukset selittävät rattijuopumusten taustalla olevan kuskien henkilökohtaiset tragediat elämässä niin ne eivät selitä rattijuopumustapausten koko taustaa vaan osittain siinä on syynä piittaamattomuudesta ja autokuljettajat arvioivat hallitsevansa autolla ajoa humaltuneenakin. Autoliikenteessä ei tulisi sallia minkäänlaisia promillerajoja koska viina vaikutukset ovat ihmisillä erilaiset ja miksi pitäisi sallia? Koneet ja autot toimivat hallintalaitteiden käyttäjien ehdoilla, kuten kaikki tietää, ja toistaiseksi autot eivät kykene itsenäisesti reagoimaan tieliikenteessä kun poikkeavia liikennetapahtumia tapahtuu.

[1] www.liikenneturva.fi