Suomalaisten sähkötoimittajista yksi suurimmista on Vattenfall, joka on eurooppalainen konserni. Se toimii monella energiasektorilla ja toimittaa sähköä myös kotitalouksille. Sähköyhtiöt ovat tehneet voitollisia tuloksia usean vuoden ajan. Hintaa on voinut nostaa aina, on sitten ollut sateinen tai kuivahko kesä. Ilman sähköä ei valitettavasti tulla toimeen kotitalouksissa ellei nyt haluta palata nuotio aikakaudelle. Sähköyhtiöt ovat rahastaneet härskisti asiakkaittaan kaikenlaisia verukkeilla kuten vesipulalla jne.

_____________________________________
Kuva; Vattenfallin Uljuan vesivoimalaitoksesta Pyhäjoella, Pohjois-Pohjanmaalla


632913.jpg

____________________________


Uusin rahastuksen muoto on ns. mittalaitemaksu, joka on ilmestynyt mm. meikäläisen laskuun kun yhtiö päätti muuttaa sähkömittariluennan ns. kaukolukuun. Kyseinen maksu on 1.20 euroa kuussa ja vuodessa 14.40 euroa. Kyseinen laite on asennettu minulle tilaamatta ja pyytämättä niin kuin eräälle pääministerille kävi, joka kamppaili faksitulvan kanssa tässä taannoin. Laitteen asennuksesta sain vasta tiedon joitakin kuukausia sitten kun sähkömies pimensi *) kolhoosin sähköt ja tietokone sammui, sen seurauksena menin katsomaan mitä on tekeillä mittarikämpässä. Vattenfall ilmoittaa, että sillä *²) 375 000 suomalaista asiakasta ja minun Ojalan laskuopin mukaan mittalaitemaksu, mikäli sellainen on kaikilla asiakkailla, hyrrää Vattenfallille upeat rahat eli 5 miljoonaa 400 000 euroa puhdasta riihikuivaa rahaa kyllä sillä kelpaa yhteiskunta vastuuta tuntea kuten se julistaa internet-sivuilla. Yhtiön puhdas liikevoitto oli vuonna 39 miljoonaa euroa niin että rahakirstuhun kilahtaa ja sielu taivaaseen vilahtaa.

 

Sähkökuluttajien olisi ryhdistäydyttävä ja kilpailutettava sähkötoimittajansa. Energiamarkkinaviraston mukaan kuluttajien sähkön hinta on nousut 14 prosenttia kuin mitä se on ollut vuosi sitten. Tilastoja kuluttajien sähkötoimittajien vaihtamisesta ei vielä ole kun tietojen kerääminen Energiaviraston toimesta on vasta aloitettu järjestelmällisesti ja perustuu sähköntoimittajien vapaaehtoiseen tilastojen julkistamiseen, joten se siitä luotettavuudesta. Kuluttajien kokonaissähkölasku nousi vuodessa n. 7 prosenttia Energiaviraston mukaan, mm. sähkölämmittäjille se on tiennyt 120 euron lisälaskua vuodessa.

Vattenfallin asiakaslasku sähköstä on niin moniselkoinen, että sen tulkitsemiseen tarvitaan juristinkoulutus. Itse asiassa en tiedä mistä oikeasti maksan. Tarvitaanko tällaisessa kolhoosiasunnossa esim. niin suuret sulakkeet kuin 3 x 25 A kun siitäkin hyrrää laskua Vattenfallin kirstuun.

_________________________________

 

632885.jpg

 

 

_________________________________

 

Sähkökilpailuttaminen on ajankohtainen monessa taloudessa ja se on Energiaviraston mukaan kohtuullisen helppoa. Käytän sähköä n. 1100 kWh vuodessa mikä on ehkä vähäinen määrä joittenkin mielestä mutta sähköyhtiöiden härski rahastus kaikilla mahdollisilla keinoilla on ruvennut nyppimään takaraivosta. Sähkön kalleuden takia olen ryhtynyt aktiivisesti säästämään sähköä omassa taloudessani. Olen poistanut sähkölaitteita käytöstä mm. pakastimen ja pesen pyykkiä kone täynnä, sammutan valot sieltä missä en ole, sähkö vaativat laitteet on poistettu valmiustilasta yksikertaisella keinolla kun olen ostanut sellaisen pistokejakajan missä on – off – kytkin, tietokoneen sammutan heti kun en sitä tarvitse jne. Kesän kuluessa kilpailutan vielä sähköntoimittajan eli siis vaviskaa sähköyhtiöt kuluttajat ryhtyvät nyt näyttämään teille kaapin paikan ja sähköä ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan kuten eräs kyläkauppa mainostaa Onnenkyläänsä.

 

Sähkökilpailutuksesta lisätietoa internet-sivuilta:

http://www.energiamarkkinavirasto.fi/index.asp

 

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/taustat/id59530.html


Vertaile sähköntoimittajia täällä; http://www.sahkonhinta.fi/

* ) = kolhoosiksi nimitän asuintaloani kun se on rivitalo.

*²) = Vattenfall ei ilmoita asiakasluvuissaan erikseen yksityis- ja yritysasiakkaitaan tai tietoa ei ollut saatavissa internet-sivuilta.