Viime viikot olemme eläneet ja elämme edelleen suomalaisessa yhteiskunnassa tuhansien viestien ympäröimänä. Kirjallisten ja kuvallisten viestien maailmaan on tullut viidakonlait kun internet välittää asiallista ja asiatonta sanomaa kuvineen. Sähköisissä medioissa riehuu viestintäsota, jossa ei mitkään yhteiskunnan tai ihmisten asettamat sopivuuskriteerit ole arvokkaita.

 

Internet verkoissa ja sivustoilla, yuotubeissa ("yuotubit" tässä yhteydessä tarkoittaa yleisesti kaikkia saitteja), voi loata ihmisiä ja ihmisten arvoja joutumatta siitä vastuuseen. Arvoitukseksi jää mitkä ovat näiden viestinikkareiden motiivit ja tarkoitusperät. Kehen he haluavat vaikuttaa sanomallaan? Onko heidän tarkoituksena muokata yleistä mielipidettä esim. yhteiskunnan tai valtioiden eri väestöryhmiä vastaan?

"Yuotubeissa" on erittäin solvaavia tekstejä ja kuvia kun internetverkot mahdollistavat nimettömän viestinnän ja usein miten tekijät eivät joudu siitä vastuuseen. Useimmat ns. saitit täyttävät ns. keltaisen lehdistön tunnusmerkit.

 

Internet puhtaimmillaan on erittäin hyvä viestintäväline nopeudessaan, kansallisuusrajat ylittävänä tiedonvälittäjänä kun tavallaan yhteyden omaavilla on sähköinen kirjasto edessään, jota he voivat hyödyntää kaikilla inhimillisen elämän alueilla.  

 

Suomalainen työelämä ja työpaikat käyttävät tiedotuksen välineinä suusanallisia tai kirjallisia viestejä ilmoitustauluilla sekä nyt on tulossa käyttöön sähköisiä välineitä tai ne ovat jo käytössä isoissa ja kansainvälisissä yrityksissä. Sanoman perille menossa sanan ja kuva tuottajat joutuvat kilpailemaan erilaisilla tehokeinoilla vastaanottajansa huomiosta. Samalla kun sanoman vastaanottaja joutuu etsimään totuuden siementä monista tiedon murusista. Viestin tuottajat voivat pelkistetyillä viesteillä ohjailla vastaanottajansa käsityksiä esitetystä asiasta niin kuin kävi erään ammattiliiton tiedotteelle kun keltaisessa ilmoitustauluviestissä annettiin yksioikoinen kuva neuvotteluosapuolen työaikaesityksistä.

 

Sanoman vastaanottajille tässä esimerkkitapauksessa kerrottiin työajoista niin, että neuvotteluosapuolen esitys 10 tunnin päivästä olisi käytössä vuoden jokaisena työpäivänä mutta toisesta tiedon lähteestä selvisi, että kysymyksessä on esitys tuotantoalan sesonkikausista eli käytännössä työaikajoustoista. Viestin vastaanottajan eri viestimistä saatua tietoa ja käsitystä on erittäin vaikeaa muuttaa enää sen jälkeen kun vastaanottaja on sen omaksunut.

 

Tiedonvälityksestä puhutaan kolmantena valtionmahtina ja sitä se on mutta joskus se joutuu myös nöyrtymään ihmisten edessä kuten eräs aikakausilehti kun se, julkaisi rokkitarasta kasvokuvan. Yleinen viestintä tulee edelleen pinnallistumaan, josta pääministerinmorsian on lähiajan esimerkkejä. Nämä kertajulkkiset kalutaan hyvin nopeasti lehtien ja muiden viestimien toimesta taloudellisesti loppuun, jolloin ns. keltaisella lehdistölle ei ole heistä enää käyttöä. Kuka tietää missä Salarakas, kyläkauppiaankin käsipuolessa ollut, on nyt?

 

Tulevaisuuden viestimistä lehdet tulevat edelleen pitämään pintansa ja internet kehittyy edelleen sähköisenä viestimenä siihen suuntaan, että se yleistyy kaikkien saataville. Niin, että se on käyttäjänsä käytössä yleisesti kännykän tapaan.