890516.jpg

Suomeen kotoutunut ns. keltainen lehdistö kalastaa härskisti tuloja laariinsa kun lukijat ovat kiinnostuneita pikkujulkisten yksityiselämän paljastuksista. Iltapäivisin ilmestyvät lehdet ovat täynnä paljastuksia siitä, että kuka on kenenkin kanssa ollut ns. intiimissä suhteessa tai pariskuntien kolmiodraamoista, joista jotkut ovat päättyneet dramaattiseen murhenäytelmään.
 
Ovatko ihmisten moraalikäsitykset löyhtyneet kun tämänkaltaisesta julkisuudesta ollaan kiinnostuneita? En nyt tarkoita, että seksuaalisuudesta ei saisi puhua julkisesti mutta "tervejärkinen ihminen" ei mene sanomaan julkisesti, että olen ollut sukupuolisuhteessa tämän henkilön kanssa kuten eräs tositelevision blondi.
 
Seksuaalisuhteilla rehvastelu on kuulunut miesporukkojen (nykyään kait myös naisporukkojen) keskusteluaiheisiin mutta sen tarkoituksena on luultavasti osoittaa ns. mieskuntoisuutta tai suvunjatkamiskykyä.
 
Mistä syystä "pikkujulkimoilla" on tarvetta paljastella lehtien palstoilla sellaisia asioita, jotka kuuluvat parisuhteen maailmaan? Jäljempänä oleva esimerkki on vain yksi niistä, joita iltapäivälehdet ovat revitelleet sivuillaan mutta luulisi hävettävän erästä pikkujulkimoa, jonka ns. tyttöystävä paljasti lehdessä harrastaneensa sitä "ihtiänsä", tai sanan voi tulkita tietysti monella tavalla, ko. herran kanssa. Asian tekee vielä kummallisemmaksi se, että poikaystävän keväällä väitetty naisiin kohdistama toiminta on oikeuslaitoksen syyteharkinnassa.
 
Julkisuuden valokeilassa pysymiseksi on myös Suomeen rantautunut sellainen käytös, jossa on valmiutta myydä yleisesti hyväksytty kunniallisuus jos asiasta hyötyy bisneksien markkinointi-ideoinnissa. Seksuaalisuus kuulu ihmisyyteen mutta siitä on tehty markkinatuote, jolla myydään mitä tahansa tuotetta.
 
[1]Ihmisen seksuaalisuudella markkinoidaan lähes kaikkia tuotteita, joita tuotetaan ihmisten kulutettavaksi. Markkinoinnilla luodaan kuvaa siitä, että olet hyväksytty ja haluttu jos käytät tällaisia tuotteita, joista piiloseksuaaliset mainokset luovat käytöskuvaa mainonnan kohteelle.
 
Muun mainonnan lisäksi nettimainonta on lisääntymään päin, jossa nuorille markkinoidaan erilaisia tuotteita. [2]Kuluttajavirasto joutui puuttumaan joulukuussa-06 Coca Cola Zeron mainokseen, jossa välittyi vääristynyttä kuvaa miehen ja naisen välisistä suhteista. MM. Zeron mainoksen pelissä opastettiin miestä viettämään hulvatonta poikamieselämää. Viestissä välitettiin vinkkejä siitä, että miten vastakkaista sukupuolta lähestytään että saa seksiä mahdollisimman nopeasti ja paljon. Mainos kiteytyi iskulauseeseen "Enemmän seksiä, Zero esileikkiä" Kuluttajaviraston puututtua asiaan yhtiö veti mainoksen pois internet mainonnasta.
 
Suomen lähes kaikissa isoimmissa kylissä oleva kioskiketju, R-kioskin, on lehtivalikoimassaan asettanut kaikkien töllisteltäväksi räävittömät ns. miestenlehdet, joista ne välittävät lapsille ja nuorille seksiaddiktion värittämää seksuaalisuuden kuvaa. Näyttää siltä, että "pornahtavan" materiaalin myyntiin kioskeissa ja kaupoissa on totuttu niin, että kuluttajat ovat tulleet sille sokeaksi. En tarkoita sitä, että vastakkaisen sukupuolen tulisi esiintyä julkisesti [3]ns. burkassa tai körttipuvussa, jotka edustavat erilaista arvomaailmaa mutta säädyttömät julkaisut voisi siirtää sinne missä ne eivät ole lasten ja nuorten näköpiirissä.
 
Lapsilla ja nuorilla tulee olla turvallinen elämä matkalla aikuisuuteen mutta se ei tarkoita sitä, että kasvu seksuaalisuuteen tulisi tapahtua "ns. pumpulissa". [4]Yhteiskunnan ei tule sananvapauden tai muun yksilönvapauden nimissä hyväksyä sellaista toimintaa tai mainontaa, joka loukkaa ihmisarvoa sekä vääristää lasten sekä nuorten kuvaa ihmisen seksuaalisuudesta.
_______________________________

[1] http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=6517 [2] Kuluttajaviraston 1/ 2007 Nettimainonnassa houkutus sääntöjen kiertämiseen Lainaus; "Coca Cola Zeron verkkosivuilla uutuusjuomaa markkinoitiin pelillä, joka opasti miestä viettämään huoletonta poikamieselämää...Kuluttajansuojalain tulkinnassa vakiintunut linja on ollut pitkään se, että naista halventava mainonta on hyvän tavan vastaista. Sukupuoleen perustuvaa syrjintää arvioidaan sen perusteella, esitetäänkö toisen sukupuolen edustaja markkinoinnissa alistavalla tavalla tai vahvistetaanko sillä kielteisiä stereotypioita. Coca Cola Zeron markkinointisivujen pelin pääviesti oli, että nainen on toisarvoinen ja vähäpätöinen objekti, jolla ei ole juuri muuta merkitystä kuin tarjota seksiä…Tämä asenne kiteytyy markkinointisivuilla olevaan iskulauseeseen "Enemmän seksiä, Zero esileikkiä"." [3]http://fi.wikipedia.org/wiki/Burka<?xml:namespace prefix = u1 />

[4] http://www.voima.fi/content/view/full/346?PHPSESSID= sex in the city